Společnost Eurowag má v Česku už dvě čerpací stanice na zkapalněný zemní plyn. Nové LNG stanice v Kozomíně a v Modleticích jsou součástí rostoucí evropské sítě, jež čítá přibližně 700 tankovacích lokalit. Eurowag se dlouhodobě zaměřuje na řešení v oblasti čisté mobility, v níž chce svým zákazníkům nabídnout kompletní portfolio služeb.
„Dekarbonizace dopravy je pro nás důležitým závazkem, kterému se věnujeme už několik let. Pohon na zkapalněný zemní plyn vnímáme jako jednu z možných cest, kudy se bude komerční silniční doprava ubírat. Naše nové LNG stanice jsou výsledkem snahy Eurowagu udávat krok v oblasti nízkoemisní a bezemisní dopravy,“ říká Martin Vohánka, zakladatel a CEO Eurowagu.
Zkapalněný zemní plyn (zkráceně LNG) je zejména u těžkých nákladních automobilů alternativou k dieselovému pohonu. Na rozdíl od nafty vzniká spalováním LNG méně emisí, zájem o toto palivo proto v posledních letech roste. Podle dat (gasum.com) pohánělo LNG v roce 2022 po evropských silnicích více než 15 000 nákladních vozidel nad 3,5 tuny. V Česku se v témže roce nově zaregistrovalo 17 LNG kamionů.
Akceptační síť Eurowagu pokrývá stovky LNG stanic
„Dekarbonizace komerční nákladní dopravy je možná pouze tehdy, když budeme mít k dispozici potřebnou infrastrukturu. Díky palivové kartě Eurowag můžou naši zákazníci tankovat nejen na našich LNG stanicích v Modleticích a v Kozomíně, ale na stovkách dalších míst po celé Evropě. Akceptační síť Eurowagu pokrývá více než 50 % existujících evropských LNG stanic a neustále pracujeme na jejím rozšiřování,“ popisuje Attila Dsupin, Senior Vice President Energy BU v Eurowagu.
„LNG je technologie současnosti a je dobře, že LNG stanice rostou i u nás,“ vyjádřil se Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu, u příležitosti oficiálního otevření modletické stanice. Oblast LNG chystá ministerstvo také zahrnout do aktualizace Národního akčního plánu čisté mobility. Do budoucna však počítá pouze s podporou bio LNG – tedy plynu získaného z obnovitelných zdrojů. Ten snižuje emise skleníkových plynů oproti zemnímu plynu až o 95 %.
Takový směr potvrzuje i Dsupin. „Vybudováním LNG stanic rozhodně nekončíme. Eurowag do budoucna počítá s tím, že současná infrastruktura postupně přejde ze zkapalněného zemního plynu na bio LNG, což dále akceleruje snižování emisí z nákladní dopravy. Samozřejmě budeme investovat i do dalších alternativních paliv a pohonů, jako jsou baterie či vodík.“
Na cestě k čisté mobilitě
Eurowag si zakládá na energetické a palivové neutralitě. V roce 2019 společnost založila divizi elektromobility a alternativních paliv s cílem přinášet zákazníkům konkrétní produkty a služby, které jim pomohou s přechodem na čistou mobilitu a zajistí přitom flexibilitu a konkurenceschopnost. Společně s partnery se tak Eurowag snaží rozvíjet možnosti, jež alternativní paliva nabízejí, na celém evropském trhu.
V oblasti bateriově poháněných vozidel podnikl Eurowag už několik konkrétních kroků. Svoji pozici v oblasti eMobility posílil například spojením sil s nizozemskou společností Last Mile Solutions. Last Mile Solutions poskytuje nezávislou platformu k nabíjení elektromobilů a chytrý energetický management pro stovky tisíc vozidel. „Bateriová elektromobilita má potenciál nejen v oblasti osobních vozidel. Zejména v západní Evropě už dnes vidíme poptávku po lehkých komerčních vozidlech na baterie, zájem se dá očekávat i v městských aplikacích a v některých případech dokonce i u středně těžkých a těžkých nákladních vozidel. Chceme být u toho, a proto investujeme jak do vlastních řešení, tak do partnerství, jako je například spojení s Last Mile Solutions,“ vysvětluje Vohánka.
Pomoci zákazníkům na cestě k čistší a efektivnější nákladní dopravě má také integrovaná digitální end-to-end platforma, již Eurowag vyvíjí. I z toho důvodu Eurowag v nedávné době investoval do 100% podílu ve společnosti Inelo Group. Skupina se zabývá integrovanými technologickými řešeními pro nákladní dopravu v regionu střední a východní Evropy. Eurowag díky této akvizici obohatil své produktové portfolio o řešení pro řízení pracovní doby, zdvojnásobil množství připojených telematických zařízení a rozšířil svoji geografickou působnost na celkem 16 evropských trhů.
Vohánka: Bez spolupráce se neobejdeme
Pozadu nezůstává Eurowag ani v případě palivových článků poháněných vodíkem, ovšem zde je komerční využití zatím otázkou budoucnosti. LNG, potažmo bio LNG, je tak pro následující roky strategickou volbou. Stejný názor má Mathias Maedge, generální tajemník pro oblast Gmobility v NGVA Europe: „LNG má v tuto chvíli za sebou 15 let tržního vývoje. Vodík budeme komerčně využívat možná v roce 2030. A nemůžeme elektrifikovat celý svět, zejména ne svět logistiky, který je velice komplexní. Abychom dosáhli udržitelné budoucnosti, potřebujeme možnosti, jež zahrnují různá paliva, včetně bio LNG.“
„Neexistuje jediná firma ani jediné řešení, které by dokázalo vyřešit dekarbonizaci dopravy. Komerční silniční doprava je velice komplexní ekosystém, jenž zahrnuje produkci obnovitelných zdrojů, přepravu paliv a energie do čerpacích či dobíjecích stanic, obnovu vozového parku… To vše znamená obrovské investice, které vyžadují lepší spolupráci mezi firmami a intenzivní dialog s politickými subjekty a regulačními orgány. Bez toho se neobejdeme,“ doplňuje Martin Vohánka.